Comunicarea Nonviolentă (CNV), dezvoltată de Marshall Rosenberg, este un mod de a interacționa care promovează conexiunea empatică și respectul reciproc. Scopul CNV este să reducă conflictele și să creeze relații mai armonioase prin exprimarea sinceră a sentimentelor și nevoilor, dar și prin ascultarea activă și empatică a celorlalți. CNV se bazează pe patru componente principale:
1. Observație: descrierea clară și obiectivă a unei situații, fără a face judecăți sau evaluări. De exemplu, „Am observat că nu ai terminat activitatea” în loc de „Ai fost leneș”.
2. Sentimente: exprimarea sinceră a emoțiilor legate de situație, fără a acuza. De exemplu, „Mă simt îngrijorat” în loc de „Mă faci să fiu îngrijorat”.
3. Nevoi: identificarea și exprimarea nevoilor din spatele sentimentelor, de exemplu „Am nevoie de colaborare”.
4. Cereri: formularea unei cereri clare și realizabile, fără a impune, de exemplu „Ai putea să mă ajuți să terminăm activitatea împreună?”.
Important în CNV este:
Auto-empatia: îți permite să fii conștient de ce simți, de ce ai nevoie
Exprimarea onestă: ajută la comunicarea sentimentelor și nevoilor într-un mod respectuos
Ascultarea empatică: îți permite să te conectezi cu celălalt, ascultând și înțelegându-i sentimentele și nevoile celuilalt.
Non- judecata: evitarea criticilor, reproșurilor și etichetărilor.
Responsabilitatea: asumarea responsabilității pentru propriile sentimente și acțiuni.
Exprimarea aprecierii: acțiuni concrete ce ne-au îmbogățit viața și ne-au împlinit nevoile
CNV promovează un mod de comunicare care să construiască relații bazate pe înțelegere și cooperare, nu pe conflict și dominare.
Valori Cheie:
Aplicarea principiilor Comunicării Nonviolente (CNV) în grădinița noastră transformă mediul educațional într-un loc empatic, respectuos și armonios, atât pentru copii, cât și pentru educatori și părinți. Iată cum aceste principii pot fi integrate în viața de zi cu zi în grădiniță:
1. Crearea unui spațiu sigur și empatic
Educatorii folosesc CNV pentru a crea un mediu în care copiii se simt în siguranță să-și exprime sentimentele și nevoile. Aceasta presupune:
Ascultare empatică: cadrele didactice încurajează copiii să-și exprime sentimentele, să se simtă ascultați și înțeleși. De exemplu, atunci când un copil este supărat, educatorul poate să-i spună: “Observ că ești trist. Vrei să-mi spui ce s-a întâmplat?”
Nonjudecată: educatorii evită criticile sau etichetările și, în schimb, își concentrează atenția pe înțelegerea nevoilor din spatele comportamentului copilului. În loc de “Ai fost rău!”, spunem: “Când ai luat jucăria colegului tău, erai curios cum te poți juca cu ea ? El s-a supărat. Poți să-i spui ce ai nevoie?”
2. Dezvoltarea abilităților de exprimare a emoțiilor
Prin CNV, copiii învață să-și recunoască și să-și exprime emoțiile într-un mod sănătos. Giraffe implementează activități care să ajute copiii să identifice emoții și să le comunice corect:
– Folosirea unui limbaj adecvat emoțiilor: educatorii învăța copiii să folosească cuvinte pentru a exprima ce simt. De exemplu: “Sunt trist pentru că nu am avut timp să termin desenul.”
– Identificarea nevoilor: învățând copiii să identifice nevoile din spatele emoțiilor, aceștia pot înțelege mai bine comportamentele proprii și pe cele ale colegilor. De exemplu: “Am nevoie de timp să mă joc singur acum.”
3. Învățarea modului de rezolvare a conflictelor
– CNV oferă un cadru excelent pentru a gestiona conflictele într-o manieră pașnică și constructivă:
– Ghidarea prin conflict: atunci când apare un conflict între copii, educatorul intervine să-i ajute să-și exprime sentimentele și nevoile într-un mod calm. În loc de a impune pedepse, educatorii întrebă: “Ce simți în acest moment?” și “Ce ai nevoie pentru a te simți mai bine?”
– Oferirea de alternative constructive: în loc de a sancționa, educatorul propune soluții care să satisfacă nevoile ambelor părți. De exemplu, dacă doi copii se ceartă pe aceeași jucărie, educatorul poate spune: “Cum putem face să vă jucați amândoi cu aceasta?”
4. Exemplificarea respectului și a empatiei
– Educatorii joacă un rol important ca modele de comportament. Prin aplicarea principiilor CNV în interacțiunile lor zilnice, ei învață copiii cum să comunice respectuos:
– Exemplu personal: educatorii își exprimă propriile sentimente și nevoi într-un mod empatic și tratează copiii cu respect. De exemplu: “Sunt obosită pentru că am vorbit tare. Aș aprecia dacă am putea să vorbim mai încet.”
– Modelarea empatiei: cadrele didactice exemplifică empatia față de ceilalți, atrăgând atenția copiilor asupra nevoilor și sentimentelor altora. “Observ că Maria este tristă. Ce putem face pentru a o ajuta?”
5. Încurajarea responsabilității și a colaborării
– CNV încurajează copiii să-și asume responsabilitatea pentru acțiunile lor și să lucreze împreună pentru a găsi soluții:
– Promovarea deciziilor comune: educatorii încurajează copiii să participe la luarea deciziilor colective, oferindu-le ocazia de a învăța să coopereze. De exemplu, în loc să impună o activitate, educatorul poate întreba: “Cum ați dori să ne jucăm astăzi? Ce ar putea fi distractiv pentru toți?”
– Recunoașterea contribuțiilor individuale: cadrele didactice folosesc CNV pentru a arăta aprecierea față de fiecare copil, consolidând stima de sine și sentimentul de apartenență. “Apreciez că ai împărțit jucăriile cu colegul tău, astfel încât amândoi să vă jucați.”
6. Implicarea părinților în procesul educativ
– CNV poate fi aplicată și în relația cu părinții, pentru a crea o colaborare mai strânsă și mai empatică:
– Comunicare deschisă și sinceră: educatorii folosesc CNV pentru a comunica cu părinții despre progresul copiilor, subliniind atât realizările, cât și zonele unde copilul ar putea avea nevoie de mai mult sprijin, fără a fi critici sau defensivi.
– Ascultarea nevoilor părinților: educatorii sunt deschiși la nevoile și preocupările părinților, promovând o atmosferă de cooperare și încredere.
– Prin aplicarea Comunicării Nonviolente în grădinița noastră, dorim să punem bazele unei comunități educaționale empatice și colaborative, unde copiii învață să comunice eficient și să-și gestioneze emoțiile într-un mod sănătos. Acest lucru contribuie nu doar la bunăstarea copiilor în prezent, dar și la dezvoltarea abilităților esențiale pentru viața lor viitoare.
„Educația nu este umplerea unei găleți, ci aprinderea unui foc.” – William Butler Yeats
Miriam Dănilă este o tânără pasionată de oameni, comunicare și educație. Absolventă a Facultății de Comunicare și Relații Publice, și-a continuat parcursul academic în domeniul educației, urmând specializarea Pedagogia învățământului școlar și preșcolar. Cu o fire caldă și empatică, Miriam și-a dorit dintotdeauna să devină mamă – un vis ce reflectă vocația ei profundă pentru îngrijire, formare și dăruire. Parcursul său vorbește despre o alegere conștientă de a construi viitorul prin educație și iubire.
Larisa Ilici este răbdătoare, calmă și blândă. Empatia, pasiunea și dăruirea ei o ajută să creeze conectare, ascultare, comunicare și le transmite siguranță copiilor, intuindu-le nevoile și oferindu-le un sprijin necondiționat. Răbdarea ei se manifestă în modul în care ghidează pașii fiecărui copil, adaptându-se la ritmul său unic de învățare. Fiecare explicație este oferită cu aceeași grijă, fiecare lacrimă este ștersă cu delicatețe. Comunicarea cu părinții și ghidarea acestora, duce la construirea unei relații de încredere solidă. Urmând cursuri și învățând despre psihologia copiilor, educația cu blândețe, nevoile dezvoltării emoționale, respectul și încrederea în copii, si-a descoperit noua pasiune, aceea de a fi educator, ceea ce a determinat-o sa continue domeniul de dezvoltare al educației, prin specializarea Pedagogia învățământului școlar și preșcolar. Face parte din echipa noastră din anul 2020
Laura Jacan, psiholog și psihoterapeut, mama Marei de 13 ani.
Sunt, iremediabil, îndrăgostită de copii și de universul lor afectiv interior, de capacitățile lor de a controla întreaga constelație din familie și de sinceritatea crudă ce-i caracterizează în orice context.
Am absolvit facultatea de psihologie în 2001, parcurgând, apoi, un master în Cosiliere familială și de cuplu și unul în Adopția copilului, dar și un program de studii postuniversitare în Dezvoltarea copilului mic și relațiile sale interpersonale. Activitatea de psiholog clinician mi-am desfășurat-o în domeniul protecției copilului, până în anul 2012. Formarea ca psihoterapeut adlerian s-a sfârșit în anul 2012, iar de atunci am lucrat în structuri private (ONG-uri, instituții medicale private), ca psiholog și psihoterapeut.
Sunt 23 de activitate intensă alături de familii și copii, iar în prezent sunt psiholog și psihoterapeut în cadrul clinicii de pediatrie Neoped (Timișoara), unde desfășor activități de consiliere, psihoterapie, workshop-uri pentru părinți și cadre didactice, președinte al Asociației Neoped, reprezentant al primarului în Consiliul de Administrație al unei școli din Timișoara, dar și co-fondator al unui proiect educațional, Neopeducația. Neopeducația are ca scop educarea părinților și a cadrelor didactice din învățământul pre-școlar și școlar, cu speranța pregătirii unor generații de copii echilibrate, evoluate din punct de vedere emoțional, spiritual, comportamental, generații de copii mai conectate la sine și la ceilalți. Mesajul general al acestui proiect este Noi nu ne naștem părinți, ci devenim. Acest proiect vizează și componenta de adopție, acesta fiind unul din domeniile mele majore de interes: pregătirea familiilor adoptive pentru a aduce ACASĂ copilul mult așteptat, visat, dorit.
Numele meu este Oltean Ramona, sunt medic specialist in specialitatea pediatrie și mamă a unei fetițe minunate în vârstă de 11 ani , Antonia .
Am absolvit Facultatea de Medicina și Farmacie “Victor Babeș”, din Timișoara.
Rezidențiatul l-am făcut în mai multe spitale din Timișoara dar mare parte a rezidențiatului am făcut-o la Spitalul Clinic de Urgență pentru copii “Louis Țurcanu”.
Am participat la numeroase cursuri, congrese care m-au ajutat în creșterea mea profesională.
În prezent sunt medic specialist in cadrul Clinicii de pediatrie Neoped, Timișoara.
Nini Andrei este pasionat de lumea supereroilor, sport, natură, voie bună și multe altele. Crede că universul te alege să lucrezi cu copiii și îi place să se considere un adevărat prieten pentru cei mici. De peste 10 ani, își dedică activitatea juniorilor, dorindu-și să contribuie la dezvoltarea unor adulți sănătoși. Prin toate activitățile sale, este un adevărat făuritor de amintiri.
Animator socio-educativ, antrenor de fitness, viitor “prof” de sport, constructor de vise.
Pentru mai multe, rămâneți aproape!
Un gând bun,
N.A.
Jay Thorne is a native English speaker who has over 20 years of experience working with children of all ages in a variety of educational settings. He moved from Yorkshire, England to Timisoara in 2015 and has worked at the Babel language center and now working at Școala Babel.
At the Giraffe Kids Club his aim is to build and maintain positive relationships with the children and to practice basic English using Lego and art as a platform for communication. As well as having an excellent sense of humor, Jay is also a calm, patient, actively involved and dedicated professional who relishes the responsibility of helping young people to grow, develop, learn and blossom.
Patricia Răducanu este o persoană sinceră și ambițioasă, dedicată educației. Îi place să lucreze cu copiii, să le stimuleze creativitatea și să îi ajute să învețe prin joacă. Crede în importanța unei abordări calde si încurajatoare, care să le ofere un mediu sigur și plin de descoperiri. Fiecare zi la grădiniță este o nouă oportunitate de a face o diferență în viața celor mici. ,,Învățăm jucându-ne, creștem iubind”
Există locuri în inimă despre care nici măcar nu știi că există până când nu iubești un copil.”
Călina Damaris face parte din echipa “Giraffe Kids Club” și este studentă la facultatea de “Economie și Administrarea afacerilor”. Este o persoană dedicată și pasionată în tot ceea ce privește interacțiunea cu copilașii, cel mai mare vis al ei fiind să deschidă un orfelinat. Pentru Damaris fiecare copil este o bucurie a sufletului și o multitudine de emoții ce îți pot schimba modul de a percepe viața, de la monotonie la entuziasm, ei fiind cei care au învațat-o cum să trăiască cu adevărat.
Să dăruiești suflet, timp, răbdare, compasiune și înțelegere ființelor fragile, vulnerabile și lipsite de apărare, adică copiilor și animalelor, acestea au fost preocupările Andei încă din copilărie. Inginer de meserie, Anda este mama a doua fete de 11 și 7 ani, pe care le educă călăuzește în același spirit. O puteți întâlni la numeroase acțiuni publice specifice copiilor pentru a le încuraja și a le sprijini creativitatea și simțul artistic și sportiv sau la acțiuni de voluntariat civic în diverse domenii, inclusiv cele de protecție a animalelor. Anda face parte din echipa Giraffe începând din anul 2018. S-a specializat în puericultură și oferă sprijin atât părinților cât și copiilor aflați la început de drum. Anda susține abordarea unei acomodări line fiind receptivă la nevoile emoționale și cognitive ale copiilor mici. Descoperind-și pasiunea de a preda prin joacă, oferă ateliere opționale de limba germană copiilor preșcolari din grădinița noastră.
“Fii schimbarea pe care vrei sa o vezi pe lume”
Ma numesc Andreea Amaftiesei, studiez asistența medicală din dorința de a ajuta oamenii care se afla pe patul de spital. Îmi place sa lucrez atât cu adultii cât și cu copiii încă de când eram mica. Ma consider o persoana sociabilă ,care emană dragoste și simpatie pentru cei din jur. Iar motto-ul după care mă ghidez, “fii schimbarea pe care vrei sa o vezi pe lume” îmi doresc să se vadă și în viața mea!
“Copiii sunt mâinile cu care ne prindem de rai. “ Henry Ward Beecher
Daiana Pușcașu este absolventă a Liceului Pedagogic și a Facultății de Litere, lucrând cu copiii din anul 2019.
Ea spune despre ea: “Sunt o persoană răbdătoare, empatică și dedicată, trăsături care mă ajută să creez un mediu sigur și prietenos pentru copii. Fiecare interacțiune cu un copil mă umple de bucurie și mă motivează să îmi îmbunătățesc continuu abilitățile.
Pasiunea mea pentru a lucra cu copiii izvorăște din bucuria de a-i vedea crescând și descoperindu-și lumea. Mă inspiră inocența și curiozitatea lor, iar energia pe care o aduc în fiecare activitate este contagioasă. Îmi place să le fiu alături în procesul de învățare, să îi ajut să își dezvolte abilitățile și să le ofer sprijin emoțional. Consider că fiecare copil are un potențial extraordinar și, de aceea, mă străduiesc să creez un mediu sigur și plin de încredere, în care să se simtă încurajați să fie ei înșiși, să fie creativi și să își dezvolte abilitățile unice.
Nimic nu este mai frumos decât să vezi bucuria din ochii unui copil atunci când învață ceva nou, și acest sentiment îmi întărește pasiunea pentru meseria de educatoare, zi după zi.”
Rebeca – pasionata de psihologie, bucătărie și muzica. Rebeca are experiența în varii domenii care presupun munca interpersonală și este determinată să folosească aptitudinile dobândite pentru a le oferi copiilor un mediu sigur in care sa-și exprime și dezvolte personalitatea, aptitudinile și identitatea.
Ea face parte din echipa Giraffe din anul 2020 și consideră că educația este cel mai important lucru in dezvoltarea noastră ca ființe: psihică,fizică dar și emoțională.
“Educația nu înseamnă pregătire pentru viată; educația este viața însăși.” – John Dewey
“Oricine este un geniu, dar daca judeci un peste dupa abilitatea lui de a se urca intr-un copac, el va trai toata viata crezand ca este un prost.” – Albert Einstein
Denisa este absolventă a Facultății de Psihologie, specializarea Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar. Este alături de noi din anul 2020.
“ Consider ca fiecare copil este special, iar noi, educatorii, avem responsabilitatea de a-l ajuta și de a-l îndruma să se descopere acest lucru, asigurându-i un spațiu armonios și sigur.”
Mihaela Elena Damian, mamă, specialist în Educație Timpurie, profesor și Trainer Certificat International în Comunicare Nonviolentă, lucrează cu copiii din 2001 și spune că pentru ea cel mai important lucru e ca orice copil să poată veni într-un loc în care să aibă spațiul necesar să fie înțeles, văzut, auzit și iubit. În acest fel și prin implicare voluntară în activități, învățarea se produce natural și de durată.
După o experiență îndelungată în mijlocul copiilor, Mihaela crede cu tărie în Comunicarea Nonviolentă ca mijloc de interacțiune între adulți și copii, în activitățile de zi cu zi între copii dar și ca mod de viață.
Ghidându-se după sintagma: “Fii tu schimbarea pe care vrei să o vezi în lume”, Mihaela, co-fondator Giraffe Kids Club și-a dorit întotdeauna să creeze un loc care să contribuie la o dezvoltare cât mai armonioasă și echilibrată a micuțior ce trec pragul grădiniței.
Andreea Costaș a început să lucreze în domeniul educației în 2006, mai întâi predând limba germană și limba engleză adulților iar mai apoi și-a descoperit pasiunea de a lucra cu preșcolarii.
În anul 2017 când Mihaela Damian, fosta ei colegă de lucru de la centrul de limbi străine Babel i-a propus să pună împreună bazele unei altfel de grădinițe nu a ezitat nicio clipă și de atunci consideră că a fost cea mai bună decizie pe care a putut-o lua.
Munca cu preșcolarii este un domeniu în care se regăsește și în care simte că are mereu parte de experiențe noi. Ea crede că este foarte important ca adulții să realizeze cât de multe au ei de învățat de la copii și să își găsească timp să îi asculte, aceasta vine și din experiența ei personală de mamă de doi băieți.
În cadrul grădiniței Giraffe, Andreea își propune să aducă aceași pasiune pentru învățare, care a ghidat-o și până acum în activitatea ei.